Nyheter i version 4.0 av Fakturera Enkelt

Nyheter i version 4.0 av Fakturera Enkelt

  • On 25 november, 2015
  • fakturering

Fakturera Enkelt 4.0

Nu finns en ny version av Fakturera Enkelt tillgänglig.

I denna version har vi lagt till två funktioner som vi ofta fått önskemål om från de användare som har hört av sig till oss. Det gäller numrering av kunder och artiklar samt möjligheten att kunna söka i faktura-, kund- och artikellistor.

Automatisk numrering

Det finns inget krav på artikel- eller kundnummer i Fakturera Enkelt. Om man inte har så många kunder eller artiklar är det enkelt att hantera dem utan att använda numrering.

Men ibland vill man ha ett enkelt system med löpnummer för att lättare hantera lite större mängder kunder eller artiklar. Därför har vi nu infört möjligheten till att lägga till en nummerserie för kund- och artikelnummer. Man anger helt enkelt ett startnummer för serien och sedan föreslår Fakturera Enkelt automatiskt nästa nummer när en ny kund eller artikel läggs upp.

För att sätta ett startnummer behöver du gå till inställningar och sedan välja Mitt företag. Under rubriken Numrering hittar du där de fält du kan använda för att sätta startvärden. Om du vill fortsätta att använda manuell numrering lämnar du helt enkelt fälten blanka och fortsätter som tidigare.

Sök i faktura, kund och artikellista

När det börjar bli många rader i en lista kan det vara svårt att leta fram saker. Kanske du vill söka efter alla fakturor du skickat till en kund? Det kan du nu göra enkelt genom de nya sökrutor som finns för fakturor, kunder och artiklar.

I sökrutorna kan du söka på antingen nummer eller namn. Vill du söka efter en speciell faktura knappar du in numret i sökrutan. Vill du söka efter alla fakturor till en specifik kund så knappar du helt enkelt in namnet (eller en del av det).

Sök faktura

På samma sätt fungerar sökningen när det gäller kunder och artiklar

Förändrade Rot och Rut-regler

Från och med den 1 januari 2016 kommer nya regler för Rot och Rut att gälla. Vi arbetar med nästa uppdatering och där kommer vi att ha stöd för dessa regler. Nästa uppdatering kommer innan de nya reglerna börjar gälla.

Tänk på att 50% avdrag för arbetskostnader i Rot-arbete bara gäller för de arbeten där kunden betalat sin del innan 2016-01-01. Därefter gäller 30%. Det är viktigt att sätta betalningsdatum för fakturor som gäller de nuvarande regler till tidigare än 2016-01-01. Vi kommer att använda betalningsdatum i Fakturera Enkelt för att avgöra om fakturan ska hanteras enligt de gamla eller nya reglerna.

 

Ett stort tack till alla kunder som hör av sig med ris eller ros. Tack vare er kan vi fortsätta att utveckla Fakturera Enkelt till en ännu bättre produkt. För att ännu fler ska upptäcka Fakturera Enkelt är vi också mycket tacksamma för de som recenserar och betygsätter apparna på App Store. Det betyder mycket för oss.