Frågor och svar om Fakturera Enkelt
Innan köpet
Varför finns det två versioner av Fakturera Enkelt på App Store?
Fakturera Enkelt erbjuder två versioner på App Store för att tillgodose olika kunders behov. Många kunder vill kunna ladda ner och testa programmet innan de bestämmer sig för att köpa det. För att möjliggöra detta finns en gratis nedladdningsbar version av Fakturera Enkelt. I denna version har användare möjlighet att skapa och skicka upp till fem fakturor.
Om användare vill fortsätta använda appen efter att ha testat den kan de genomföra ett köp inuti appen för att få obegränsad tillgång. Detta ger dem möjlighet att skapa och skicka fakturor utan några begränsningar.
På så sätt erbjuder de två versionerna av Fakturera Enkelt en flexibilitet som tilltalar både de som vill prova programmet gratis och de som är redo att köpa den obegränsade versionen direkt.
Finns det några funktionella skillnader mellan de två versionerna?
Nej, det är samma funktionalitet när man väl betalt.
Kan jag använda Fakturera Enkelt på både min iPhone och iPad?
Du kan använda appen i båda enheterna men företagsdatabasen kan inte delas mellan dem. Du måste alltså välja att fakturera från en av dem.
Finns det stöd för ROT/RUT-fakturor?
Ja, Fakturera Enkelt har fullt stöd för Rot- och Rutfakturor. Läs mer om rot- och rutfakturor i Fakturera Enkelt här.
Hur aktiverar jag ROT/RUT-fakturor?
Gå till inställningsfliken, där finns det nu en sektion för rot och rut. Eftersom alla inte har behov av att göra rot- och rutfakturor har vi valt att lägga till en inställning för aktivera de funktionerna i appen.
Kan jag skapa en faktura med byggmoms?
Ja, det går bra. Gå till inställningar för att aktivera byggmoms så kan du sedan välja byggmoms när du skapar fakturan.
Jag redovisar moms enligt bokslutsmetoden. Funkar det?
Javisst. Appen kan sammanställa bokföringstransaktioner antingen du redovisar enligt bokslutsmetoden (kontantmetoden) eller faktureringsmetoden. Du ställer in detta i inställningarna under rubriken Bokföring.
Felmeddelande ”För att köpa den här produkten behöver du vara inloggad på iCloud” vid köp av abonnemang.
Gå till iCloud-inställningarna och se till att Fakturera Enkelt har tillgång till ”Dokument och Data”.
Går det att använda appen ihop med Adaro Bokföring?
Det finns ingen direkt integration mellan de båda produkterna. Däremot är det enkelt att importera bokföringstransaktioner från Fakturera Enkelt till Adaro Bokföring. Båda apparna använder samma kontoplan som standard så det krävs inga ändringar i inställningarna.
Komma igång
Hur raderar jag ett konto som jag lagt till?
Se beskrivning här.
Hur gör jag för att radera min databas och börja om?
Starta inställningar på din iPad eller iPhone. Där finns en inställning för Fakturera Enkelt som sätter appen i support-läge. När du aktiverar det läget och startar Fakturera Enkelt så får du upp en dialog där du har möjlighet att radera databasen eller skicka den via e-post. När du har gjort det aktiverar du appen igen med knappen ”Gå tillbaka till appen”.
Tänk på att appen måste vara helt nedstängd för att kunna startas i support-läge.
Kan jag flytta mina data från en enhet till en annan?
Ja, följ proceduren i svaret ovan och använd funktionen skicka säkerhetskopia.
Problem med att skicka fakturor från Fakturera Enkelt via e-post.
Fakturera Enkelt använder standardinställningarna för e-post i iOS. Om du stöter på problem kan det bero på att dina inställningar för e-postkonton har ändrats eller att Apples inbyggda e-postklient ”Mail” inte är installerad på din enhet.
För att lösa detta, gå till systeminställningarna för e-post på din enhet. Kontrollera under fliken ”Konton” att det konto du använder finns där och är korrekt inställt. Se även till att ”Förvalt konto” är rätt inställt. Detta konto används av Fakturera Enkelt som avsändaradress.
Se till att du har Apples inbyggda e-postklient ”Mail” installerad, eftersom Fakturera Enkelt använder den för att skicka e-post. Om allt ser korrekt ut, testa att skicka ett e-postmeddelande från den inbyggda e-postklienten ”Mail” i iOS med det konto du använder. Om du kan skicka e-post från ”Mail” bör det också fungera att skicka från Fakturera Enkelt.
Finns det någon dokumentation eller hjälptext?
Du hittar hjälpfilen om du går till fliken inställningar och sedan väljer ”Om Fakturera Enkelt”. Där hittar du sedan en knapp som tar dig till hjälpfilen. Du kan också läsa hjälpfilen här.
Om du inte hittar svar på dina frågor i hjälpfilen är du naturligtvis välkommen att ställa din fråga till support@adaro.se