Fakturera Enkelt

Frågor och svar om Fakturera Enkelt

Innan köpet

Varför finns det två versioner av Fakturera Enkelt på App Store?

Fakturera Enkelt erbjuder två versioner på App Store för att tillgodose olika kunders behov. Många kunder vill kunna ladda ner och testa programmet innan de bestämmer sig för att köpa det. För att möjliggöra detta finns en gratis nedladdningsbar version av Fakturera Enkelt. I denna version har användare möjlighet att skapa och skicka upp till fem fakturor.

Om användare vill fortsätta använda appen efter att ha testat den kan de genomföra ett köp inuti appen för att få obegränsad tillgång. Detta ger dem möjlighet att skapa och skicka fakturor utan några begränsningar.

På så sätt erbjuder de två versionerna av Fakturera Enkelt en flexibilitet som tilltalar både de som vill prova programmet gratis och de som är redo att köpa den obegränsade versionen direkt.

Finns det några funktionella skillnader mellan de två versionerna?

Nej, det är samma funktionalitet när man väl betalt.

Kan jag använda Fakturera Enkelt på både min iPhone och iPad?

Du kan använda appen i båda enheterna men företagsdatabasen kan inte delas mellan dem. Du måste alltså välja att fakturera från en av dem.

Finns det stöd för ROT/RUT-fakturor?

Ja, Fakturera Enkelt har fullt stöd för Rot- och Rutfakturor. Läs mer om rot- och rutfakturor i Fakturera Enkelt här.

Hur aktiverar jag ROT/RUT-fakturor?

Gå till inställningsfliken, där finns det nu en sektion för rot och rut. Eftersom alla inte har behov av att göra rot- och rutfakturor har vi valt att lägga till en inställning för aktivera de funktionerna i appen.

Kan jag skapa en faktura med byggmoms?

Ja, det går bra. Gå till inställningar för att aktivera byggmoms så kan du sedan välja byggmoms när du skapar fakturan.

Jag redovisar moms enligt bokslutsmetoden. Funkar det?

Javisst. Appen kan sammanställa bokföringstransaktioner antingen du redovisar enligt bokslutsmetoden (kontantmetoden) eller faktureringsmetoden. Du ställer in detta i inställningarna under rubriken Bokföring.

Går det att använda appen ihop med Adaro Bokföring?

Det finns ingen direkt integration mellan de båda produkterna. Däremot är det enkelt att importera bokföringstransaktioner från Fakturera Enkelt till Adaro Bokföring. Båda apparna använder samma kontoplan som standard så det krävs inga ändringar i inställningarna.

Komma igång

Hur raderar jag ett konto som jag lagt till?

Se beskrivning här.

Hur gör jag för att radera min databas och börja om?

  1. Stäng appen Fakturera Enkelt helt på din iPhone eller iPad.
  2. Gå till Inställningar på din enhet och välj Fakturera Enkelt.
  3. Aktivera Supportläge.
  4. Öppna Fakturera Enkelt igen. Du får då upp en dialogruta med alternativet att:
    • Skicka säkerhetskopia av ditt företag eller
    • Radera ditt företag
  5. När du är klar, välj ”Gå tillbaka till appen” för att avsluta supportläget och börja använda appen på nytt.

Observera:
Appen måste vara helt stängd innan du aktiverar supportläget.

Kan jag flytta mina data från en enhet till en annan?

Ja, det är enkelt att flytta data mellan enheter genom att följa dessa steg:

På din nuvarande enhet:

  1. Stäng appen Fakturera Enkelt helt.
  2. Gå till Inställningar → Fakturera Enkelt och aktivera Supportläge.
  3. Starta appen igen och välj Skicka säkerhetskopia av ditt företag.

På den nya enheten:

  1. Installera och öppna Fakturera Enkelt.
  2. Stäng sedan appen helt och aktivera Supportläge på samma sätt via Inställningar.
  3. Öppna säkerhetskopian på den nya enheten från e-postmeddelandet:
    • Om säkerhetskopian öppnas direkt är du klar.
    • Om den inte öppnas automatiskt, håll fingret på filen och välj Dela.
    • I delningsmenyn som visas väljer du Fakturera Enkelt.

När detta är gjort är din data överförd och klar att användas på din nya enhet.

Problem med att skicka fakturor från Fakturera Enkelt via e-post.

Fakturera Enkelt använder standardinställningarna för e-post i iOs. Om du stöter på problem kan det bero på att dina inställningar för e-postkonton har ändrats eller att Apples inbyggda e-postklient “Mail” inte är installerad på din enhet.

För att lösa detta, gå till systeminställningarna för e-post på din enhet. Kontrollera under fliken “Konton” att det konto du använder finns där och är korrekt inställt. Se även till att “Förvalt konto” är rätt inställt. Detta konto används av Fakturera Enkelt som avsändaradress.

Se till att du har Apples inbyggda e-postklient “Mail” installerad, eftersom Fakturera Enkelt använder den för att skicka e-post. Om allt ser korrekt ut, testa att skicka ett e-postmeddelande från den inbyggda e-postklienten “Mail” i iOS med det konto du använder. Om du kan skicka e-post från “Mail” bör det också fungera att skicka från Fakturera Enkelt.

Finns det någon dokumentation eller hjälptext?

Du hittar hjälpfilen om du går till fliken inställningar och sedan väljer “Om Fakturera Enkelt”. Där hittar du sedan en knapp som tar dig till hjälpfilen. Du kan också läsa hjälpfilen här.

Om du inte hittar svar på dina frågor i hjälpfilen är du naturligtvis välkommen att ställa din fråga till support@adaro.se

Kontakta support

E-post: support@adaro.se

Följ Adaro

Twitter: adarosoftware
Facebook: adarobokföring

Senaste version

Fakturera Enkelt 4.5